سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ارسال شده توسط محمـّـدصالح در 85/11/6:: 1:52 صبح

باور کنید که به این دبیرکل جدید سازمان ملل خیلی شبیه هستم. حالا خیلی ِخیلی هم که نه! یه خورده شبیه هستم. فردا امتحان زبان فرانسه دارم و اصلاً هم نخوندم. اعتراف می‌کنم که از هیچ درسی در طول زندگی به اندازه‌ی این درس نترسیده‌ام! همیشه هم نمره‌ام در این درس کم بوده است. از ترس امتحان رفته بودم روزنامه‌خوانی که خبر زیر را از روزنامه‌ی کیهان دیدم.

بیچاره دبیر کل!

«کم سوادی» دبیر کل جدید سازمان ملل در زمینه زبان فرانسه این روزها برایش کلی دردسرآفرین شده و او رابه «سوژه »ای برای خنده و شوخی خبرنگاران سازمان تبدیل کرده است!
اخیراً یک خبرنگار آفریقایی بی‌بی‌سی در حالی که خیره به چشم‌های جناب «بان کی مون» نگاه می‌کرده، به او گفته: «می‌خواهم جوابی به فرانسه در مورد سومالی دریافت کنم!» از زمانی که دبیر کل کره ای در فردای آغاز به کار رسمی‌اش در ?? دسامبر در «نیویورک»، جواب سؤال یک خبرنگار فرانسوی را به انگلیسی داد، برای خبرنگاران سازمان ملل هم به «جوک روز» تبدیل شده است! با این حال، او چند روز پیش با شهامت تمام جلو خبرنگاران ظاهر شد و از آنها خواست در این مورد «کمی صبور» باشند! و به فرانسه دست و پا شکسته‌ای گفته: «آخرین بار خیلی سرخورده شدم که نتوانستم به فرانسه جواب شماها را بدهم. درست است که فرانسه‌ام خوب نیست، اما من به یاد گرفتنش ادامه می‌دهم، اما اگر به من اجازه دهید، امروز ترجیح می‌دهم به انگلیسی صحبت کنم!» و کمی بعد هم اعتراف کرده که هر چند حرف زدنش به فرانسه بهتر نشده، اما دست کم فهمیدنش کلی پیشرفت کرده است. بهرحال، کشور فرانسه توقع دارد همه دبیرکل‌ها به زبان فرانسوی هم تکلم کنند که یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل است... حالا، دیپلمات‌های فرانسوی در «نیویورک» این‌جور به همه فهمانده‌اند که از نزدیک مواظب جناب دبیر کل انگلیسی‌دان هستند تا ببینند چقدر در زبان فرانسه پیشرفت می‌کند! در حالی که، خیلی ها در جامعه بین المللی معتقدند که جهانی شدن زبان انگلیسی، فرانسه را دیگر از دور کنار زده است.


کلمات کلیدی :

درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
لینک‌های روزانه
پوندها